Najnowsze trendy w branży ochroniarskiej w czasach pandemii Covid-19

Panująca powszechnie pandemia Covid-19 wymusiła naturalną ewolucję w branży ochroniarskiej. Reorganizacja dotychczasowych metod pracy, automatyzacja oraz intensyfikacja procesów z wykorzystaniem najnowszych technologii to najczęstsze zmiany, które można zaobserwować w usługach związanych z ochroną osób i mienia. Na pracownikach ochrony ciąży coraz więcej obowiązków związanych z komunikowaniem zagrożenia, egzekwowaniem  przestrzegania zasad bezpieczeństwa oraz nieustannym podnoszeniem kwalifikacji i dążeniem do ścisłej specjalizacji.

Zapotrzebowanie na wysoko wyspecjalizowanych pracowników ochrony

Choć zdawać by się mogło, że wiele obiektów pozostaje zamkniętych, a liczba pracowników w każdej firmie została ograniczona do niezbędnego minimum, nie jest to równoznaczne z mniejszym zapotrzebowaniem na usługi związane z ochroną. Wręcz przeciwnie – wiele firm zmieniło dotychczasowe przekonania o ochronie i wraz ze wzrostem przestępczości związanej z trudniejszym procesem rozpoznania podejrzanych, postawiło na usługi profesjonalnych agencji ochrony. Coraz częściej w obiektach magazynowych, halach produkcyjnych, placówkach medycznych czy obiektach handlowo-usługowych możemy spotkać wysoko wykwalifikowanych ochroniarzy zamiast osób w wieku emerytalnym z orzeczeniem o grupie inwalidzkiej.

Pracownicy ochrony muszą nieustannie zapoznawać się z nowymi przepisami i restrykcjami dotyczącymi zabezpieczeń i ochrony w przypadku wybuchu paniki oraz innych nieprzewidzianych zachowań mogących wystąpić w pomieszczeniach z dużą liczbą osób lub na imprezach masowych.  Co więcej, postępująca automatyzacja procesów związanych z szeroko pojętą ochroną wymaga pracy zawodowych ochroniarzy, którzy nieustannie uczestniczą w szkoleniach i podnoszą swoje kwalifikacje. Ich funkcja polega  nie tylko na obserwowaniu, ale przede wszystkim na podejmowaniu odpowiednich działań adekwatnych do zaistniałej sytuacji zgodnych z procedurami i wytycznymi. Bez względu jak nowoczesne są systemy alarmowania, w każdym przypadku to człowiek odpowiedzialny jest za odpowiednie reakcje i podjęcie określonych czynności eliminujących zagrożenie życia i zdrowia.

Automatyzacja i nowoczesne technologie

Przed pandemią większą część ochrony osób i mienia stanowiły formacje fizyczne. Obecnie w dążeniu  do zapewnienia najwyższego bezpieczeństwa obiektom i osobom, w tym także pracownikom ochrony, wiele firm i placówek państwowych stara się maksymalnie zautomatyzować ochronę swoich obiektów. Oznacza to wprowadzenie urządzeń technicznych wszędzie tam, gdzie to możliwe. Centra monitoringu powiązane z systemami kamer, alarmów i detektorów ruchu działają na podstawie nowoczesnego oprogramowania, dzięki czemu mogą bezawaryjnie funkcjonować przez 24 h na dobę 7 dni w tygodniu 365 dni roku.

Ogromną popularnością cieszy się monitoring wizyjny, który powala obserwować z centrum monitoringu cały obszar hal magazynowych, centrów handlowych lub osiedli mieszkaniowych. Najnowszym osiągnięciem w dziedzinie ochrony mienia są kamery wyposażone w oprogramowanie, które pozwala zidentyfikować np. właściciela samochodu na parkingu na podstawie rejestru wyglądu już po kilku zapisach, co identyfikuje daną osobę, jako prawnego użytkownika auta. W przypadku, gdy do samochodu zbliży się inna osoba, uruchamia się alarm i pracownicy ochrony podejmują stosowne działania w celu wyjaśnienia sytuacji. Równie popularne stały się kamery wszystkowidzące. Są to systemy kamer szybkoobrotowych, które umożliwiają rejestrację szczegółowego obrazu lub sczytanie tablic rejestracyjnych z bardzo dużej odległości nawet w całkowitej ciemności. Innym ciekawym rozwiązaniem dla dużych przedsiębiorstw transportowych i produkcyjnych są wieże monitorujące. Dzięki podczerwieni tworzą one barierę ochronną danego obszaru, a po jej przekroczeniu przez osobę nieuprawnioną lub włamywacza zostaje natychmiastowo uruchamiany alarm, dzięki czemu  jednostka patrolu interwencyjnego zjawia się błyskawicznie na miejscu.

Close Menu

Masz dodatkowe pytania?

Zostaw nam swoje dane kontaktowe, oddzwonimy.